Festiwal

(Polski) III Festiwal romantycznych kompozycji – „Elsner i jego romantyczni spadkobiercy” (3-5 września 2021)

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Trzy dni intensywnych spotkań z muzyką polską – tak w skrócie wyglądał zakończony 5 września III Festiwal romantycznych kompozycji w Warszawie, którego organizatorem jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Festiwal odbył się pod hasłem „Elsner i jego romantyczni spadkobiercy”.

 

Program dwóch pierwszych dni festiwalu wypełniły recitale na fortepianach historycznych w zabytkowych wnętrzach Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich.

W piątek wystąpił Tomasz Ritter, zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych (2018), który na fortepianie angielskiej marki Broadwood z 1846 roku (kolekcja Andrzeja Włodarczyka) wykonał dzieła Józefa Elsnera i jego wybitnych wychowanków – Fryderyka Chopina, Juliana Fontany i Józefa Nowakowskiego, oraz innych przedstawicieli epoki (Karol Kurpiński, Jan Ladislav Dussek). Tematem recitalu były wokalne inspiracje w muzyce fortepianowej I poł. XIX wieku. To na ich gruncie w XIX-wiecznej Warszawie powstawały wirtuozowskie arcydzieła z powodzeniem wykonywane w mieszczańskich i arystokratycznych salonach stolicy. Istotną cechą tego repertuaru był wymiar patriotyczny – Tomasz Ritter przedstawił przykłady uroczystych polonezów komponowanych przez Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego na tematy z popularnych wówczas oper i pieśni (polonezy Kurpińskiego na motywach „Rule Britannia” i „God Save the King”). Warto przypomnieć, że sam Józef Elsner skomponował aż 23 cenione opery, głównie o tematyce wziętej z dziejów Polski, a Karol Kurpiński blisko 20, w tym słynny „Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale”

 

W sobotę Adam Goździewski, laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych przedstawił program recitalu, którego osią była muzyka nocy. Artysta wykonał na fortepianie francuskiej marki Erard z 1842 roku (kolekcja Andrzeja Włodarczyka) nokturny Edwarda Wolffa i Juliana Fontany oraz miniatury fortepianowe, w tym cykl Mazurków op. 27 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, wybitnych uczniów Józefa Elsnera. Dużą wartość artystyczną przedstawiały zwłaszcza nokturny Edwarda Wolffa, pianisty wirtuoza, kompozytora i pedagoga urodzonego w Warszawie i działającego w Paryżu do śmierci w 1880 roku.

 

Wspaniałym zwieńczeniem festiwalu był niedzielny koncert kameralny w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego („Kameralistyka w mocy brzmienia”), na którym wykonano Septet D-dur Józefa Elsnera, Oktet d-moll op. 6 Józefa Władysława Krogulskiego i Sekstet smyczkowy Es-dur op. 39 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Ta znakomicie skomponowana muzyka znalazła godnych siebie wykonawców. W Sekstecie Dobrzyńskiego wystąpili: Maria Machowska (skrzypce I), Kamil Staniczek (skrzypce II), Mateusz Doniec (altówka), Magdalena Bojanowicz (wiolonczela I), Agata Dobrzańska (wiolonczela II) i Tomasz Januchta (kontrabas). W Septecie Elsnera i Oktecie Krogulskiego Machowskiej, Dońcowi, Bojanowicz i Januchcie towarzyszył pianista Jakub Kuszlik oraz Zofia Neugebauer na flecie i Adrian Janda na klarnecie.

 

III Festiwal romantycznych kompozycji realizowany jest przy wsparciu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz PKN ORLEN (Mecenas), LOTTO (Partner Główny). Współorganizatorami projektu są: Program 2 Polskiego Radia oraz Łazienki Królewskie, partnerem Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

(Polski) 28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny