Festiwal

(Polski) Zapowiedź koncertu 23 marca godz. 19:30

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Echa licznych wojen i rewolucji, które przeszły przez Europę na przełomie XVIII i XIX wieku, słychać w całej muzyce Ludwiga van Beethovena. Jego życie przypadło zaiste na niezwykły okres historyczny – Francja po długim okresie wykluwania się myśli wolnościowej i rewolucyjnej zdecydowała się krwawo obalić monarchię. W młodym dowódcy Napoleonie Bonapartem Beethoven widział bohatera swoich czasów, jemu właśnie w 1804 roku dedykował swoją III Symfonię Es-dur „Eroikę” , ale dowiedziawszy się, że w tym samym roku Napoleon koronował się na cesarza Francji, przekreślił dedykację tak gniewnie, że wydarł dziurę w papierze. Zrozumiał, że dawny żołnierz rewolucji, wskrzesił monarchię i sam stał się tyranem.

Eroica ma niespotykane jak na owe czasy rozmiary i czas trwania, zaś nowatorstwo jej języka muzycznego były ciosem wymierzonym w tradycyjne poglądy artystyczne Wiednia. Za życia kompozytora spotkała się więc z niezrozumieniem. W finale symfonii pojawia się jeden z tematów prometejskich z baletu Twory Prometeusza – wyrażający radość tytana z osiągniętego celu.

Tak miła Beethovenowi tematyka heroiczna powraca również w uwerturze Koriolan ukończonej w 1809 roku – jej temat pierwszy jest typowo bojowym tematem, a narracja oparta na silnych kontrastach sprawia, że krew energicznie krąży w żyłach.  

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny