Festiwal

(Polski) Zakończenie 24. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

22 października koncertem Andrzeja Wiercińskiego (fortepian) i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka zakończył się w Filharmonii Narodowej w Warszawie 24. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Ze względu na obostrzenia związane z rozwojem pandemii koronawirusa, publiczność nie mogła w pełni, jak w latach poprzednich, uczestniczyć w odbywających się w Filharmonii Narodowej dziewięciu festiwalowych koncertach. Wszystkie były jednak transmitowane przez 2. Program Polskiego Radia oraz streamowane na kanale YouTube w czasie rzeczywistym i udostępniane w usłudze VOD (Video-On-Demand) tamże.

Tegoroczne hasło programowe festiwalu to „Beethoven – wielki inspirator”, nawiązanie do 250. rocznicy urodzin geniusza z Bonn (1770–1827). Osią programową były wielkie dzieła Beethovena: II i VII Symfonia, koncerty fortepianowe c-mollG-dur i Es-dur, kwartety smyczkowe (f-moll op. 95 i Grosse Fuge B-dur op. 133) w wersji na orkiestrę smyczkową oraz Sonata „Księżycowa”. Na tym tle zabrzmiały pierwsze symfonie Felixa Mendelssohna i Johannesa Brahmsa, obie w beethovenowskiej tonacji c-moll, i VI Symfonia C-dur Franza Schuberta, kompozytorów zafascynowanych Beethovenem i deklarujących głębokie przywiązanie do jego muzycznych idei.

Ważnym punktem programu festiwalu były wybrane utwory Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego polskiego kompozytora XX i XXI wieku, który odszedł w marcu tego roku. Na festiwalu przypomniano sześć utworów Krzysztofa Pendereckiego skomponowanych lub opracowanych na orkiestrę smyczkową: Ciacconę i Agnus Dei Polskiego RequiemSinfoniettę nr 3 „Kartki z nienapisanego dziennika”PolimorphięArię z Trzech utworów w dawnym stylu i Adagietto z Raju utraconego.

W cyklu od 12 lat prezentującym zapomniane operowe hity XIX i XX wieku, zabrzmiała trzyaktowa opera komiczna Faniska Luigiego Cherubiniego, mistrza francuskiego gatunku opera comique, kompozytora cenionego przez samego Beethovena. Akcja opery rozgrywa się w XVII-wiecznej Polsce i pokazuje konflikt między dwoma szlachcicami – starostą sandomierskim Zamoskim i starostą rawskim Rasinskim, który jest więziony przez swego wroga wraz z piękną żoną Faniską. W całej operze pojawiają się rytmy polonezowe, zwłaszcza w akcie I w scenie tańca córki Rasinskiego, Hedwigi. Faniskę muzycznie przygotował i poprowadził Łukasz Borowicz, wystąpili znakomici soliści: Natalia Rubiś (sopran – Faniska), Krystian Krzeszowiak (tenor – Rasinski), Robert Gierlach (bas – Zamoski), Katarzyna Belkius (sopran – Hedwige), Justyna Ołów (mezzosopran – Moska), Tomasz Rak (bas – Oranski), Piotr Kalina (tenor – Rasno), Poznański Chór Kameralny i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej.

Tegoroczny festiwal gościł także wybitnych polskich pianistów młodego pokolenia. Dwukrotnie wystąpił Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie. Z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy wykonał V Koncert fortepianowy Es-dur Ludwiga van Beethovena. Dzień później wystąpił z recitalem pianistycznym w sali kameralnej Filharmonii Narodowej, prezentując dwie wielkie sonaty: c-moll op. 111 Ludwiga van Beethovena i C-dur op. 1 Johannesa Brahmsa.

W interpretacji Łukasza Krupińskiego usłyszeliśmy IV Koncert fortepianowy G-dur Beethovena, Andrzej Wierciński sięgnął po I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina oraz III Koncert fortepianowy c-moll Beethovena.

Dzięki współpracy Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena i Abu Dhabi Festival stał się możliwy recital zatytułowany „Polscy młodzi pianiści” z udziałem czterech solistów: Krzysztofa Książka (Sonata „Księżycowa” Beethovena), Pawła Wojciechowskiego (Sonata Dantejska Franza Liszta), Tymoteusza Biesa (Walc As-dur op. 42 i Polonez-Fantazja As-dur op. 61 Chopina) i Adama Goździewskiego (Karnawał wiedeński Roberta Schumanna).

W tym roku wystąpiły najlepsze polskie orkiestry: Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki i Jerzego Maksymiuka, Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Dawida Runtza, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Sinfonietta Cracovia ze swoim szefem Jurkiem Dybałem.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny