Festiwal

(Polski) Beethoven i Penderecki na orkiestrę smyczkową

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Orkiestra w kameralnym składzie gra kwartety smyczkowe? Dlaczego nie. Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała sięgnęła po słynną „Grosse Fuge” op. 133 Ludwiga van Beethovena w opracowaniu Felixa Weingartnera. „Wielka Fuga” początkowo była finałową częścią Kwartetu B-dur op. 130, ale miała tak duży ciężar gatunkowy, że kompozytor zdecydował się wydać ją jako oddzielne dzieło, szczytowe osiągnięcie instrumentalnej polifonii. Zabrzmi także tajemniczy Kwartet smyczkowy f-moll „Serioso” op. 95.

A co z kameralistyką XX i XXI wieku? Zestawienie z Beethovenem wytrzymać może arcydzieło, jakim jest III Kwartet smyczkowy „Kartki z niezapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, na orkiestrę smyczkową występujący pod postacią Sinfonietty nr 3.

Kilka słów o niej: w czerwcu 2012 roku Münchener Kammerorchester zaprezentowała dedykowane Peterowi Hanser-Streckerowi, prezesowi wydawnictwa Schott, opracowanie III Kwartetu na orkiestrę smyczkową i tak narodziła się wspomniana „Sinfonietta”.

 

Wtorek, 13 października, godz. 18, Filharmonia Narodowa

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny