Festiwal

(Polski) 22. Festiwal za nami!

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

18 koncertów w Warszawie, 12 w innych miastach w Polsce. Łącznie 100 tysięcy słuchaczy. Wystawa manuskryptów, sympozjum naukowe, kursy mistrzowskie. Taki był 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena!

Ponad 100 tysięcy słuchaczy w całej Polsce. W ciągu dwóch tygodni odbyło się 18 koncertów w Warszawie i 12 w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie, Radomiu, Lublinie i Zabrzu. W organizację festiwalu zaangażowały się największe polskie instytucje: NOSPR, Narodowe Forum Muzyki, Filharmonia Narodowa, ICE Kraków, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie i Filharmonia w Szczecinie.

Festiwal odbył się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Odbyły się niezapomniane koncerty: Krystian Zimerman przedstawił poetycką i żywiołową interpretację II Symfonii „The Age of Anxiety” na fortepian i orkiestrę Leonarda Bernsteina; Anne-Sophie Mutter podbiła serca słuchaczy Koncertem skrzypcowym D-dur Ludwiga van Beethovena; w Wielki Czwartek Leonard Slatkin zrobił z II Symfonii „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera wielkie misterium śmierci i nadziei; Junge Deutsche Philharmonie pod dyrekcją Davida Afkhama porwało słuchaczy wykonanie „Symfonii fantastycznej” Hectora Berlioza, a Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza pokazała swoją maestrię w utworach Nikołaja Rimskiego-Korsakowa; Szymanowski Quartet zadebiutował na festiwalu w nowym składzie pod wodzą skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, wykonując „Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu” Josepha Haydna z Wojciechem Pszoniakiem jako narratorem, który przeczytał medytacje religijne księdza Grzegorza Strzelczyka.

Kluczem do programu 22. Wielkanocnego Festiwalu były wielkie rocznice i najważniejsza z nich: setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji na festiwalu zabrzmiały wielkie dzieła polskich kompozytorów: II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego, „Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora, kantata „Widma” Stanisława Moniuszki, „Fantazja polska” na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego, światowej sławy pianisty i wybitnego polityka, premiera II RP, dzieła fortepianowe Fryderyka Chopina. Pianiści Szymon Nehring i Krzysztof Książek przypomnieli mazurki op. 50 Karola Szymanowskiego.

„Polskie Requiem” i II Symfonia „Kopernikowska” umieszczone w programie tego samego koncertu przypomniały, że w tym roku mija 85. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego (zmarł w 2010 r.). Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Violetty Bieleckiej przypomniał chóralną twórczość Pendereckiego bogactwo pomysłów, wyrafinowane piękno i prostotę wyrazu takich dzieł a cappella, jak „Pieśń Cherubinów”, „Missa Brevis”, motet „Agnus Dei” z „Polskiego Requiem” czy „De Profundis” z VII Symfonii „Siedem bram Jerozolimy”.

Anne-Sophie Mutter prezentowała w Katowicach, Wrocławiu i Krakowie muzykę skrzypcową Krzysztofa Pendereckiego. Skrzypaczka otrzymała także z rąk ministra kultury Piotra Glińskiego Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis w uznaniu zasług dla promocji polskiej muzyki. Niemiecka artystka była wyraźnie wzruszona tym, że uhonorowano ją najważniejszym polskim odznaczenie w dziedzinie kultury.

W tym roku mija setna rocznica urodzin Leonarda Bernsteina (1918-1990), wielkiego amerykańskiego dyrygenta, kompozytora i pianisty. Z tej okazji Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprosiła Krystiana Zimermana, którego kariera była ściśle związana z działalnością Leonarda Bernsteina. Wielki polski wystąpił w Warszawie dwukrotnie, w tym na inauguracji festiwalu, 16 marca – z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykonał II Symfonię „The Age of Anxiety” (1948) Leonarda Bernsteina, w którą wpisana jest obszerna partia fortepianu. Na festiwalu zabrzmiały także inne dzieła Bernsteina: „Tańce symfoniczne z musicalu „West Side Story””, uwertura do operetki „Kandyd” i religijne dzieło „Chichester Psalms”.

W programie uwzględniono też dzieła Claude’a Debussy’ego, ojca europejskiego modernizmu, w setną rocznicę jego śmierci. Swoje 50-lecie świętowała także Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” z Poznania pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.

Festiwal zaoferował publiczności bardzo zróżnicowany program: wielkie dzieła symfoniczne, kameralistykę, utwory chóralne i oratoryjne oraz recitale fortepianowe.

Wystąpiły takie gwiazdy, jak pianiści Krystian Zimerman i Rudolf Buchbinder, skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, dyrygenci Christoph Eschenbach, Leonard Slatkin, Lawrence Foster i JoAnn Falletta, wokalistki Bernarda Fink, Martina Jankova, Genia Kühmeier i Michelle Breedt. Wielkim potencjałem wokalnym zachwycili młodzi rosyjscy śpiewacy z Akademii Młodych Śpiewaków Operowych przy Teatrze Maryjskim w Petersburgu, kierowanej przez Łarysę Giergijewą. Wystąpili w jednoaktowej operze „Nieśmiertelny Kościej” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Była to kolejna mało znana opera, prezentowana przez dyrygenta Łukasza Borowicza na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena z cyklu nieznanych i rzadko wykonywanych opery. Została nagrana i ukaże się na płycie wydanej przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Wystąpiły znakomite orkiestry zagraniczne: Buffalo Philharmonic Orchestra pod dyrekcją JoAnn Falletyy, Israel Camerata Jerusalem pod dyrekcją Avnera Birona, Junge Deutsche Philharmonie pod dyrekcją Davida Afkhama.

Nie zabrakło polskich orkiestr: Sinfonii Varsovii w Góreckim i Pendereckim, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Bernsteinie, NOSPR dwukrotnie: w Beethovenie i Brahmsie (II Symfonia D-dur) oraz Ravelu („Dwie melodie hebrajskie – Kadysz”) i Mahlerze (II Symfonia), Orkiestra Filharmonii Poznańskiej w Rimskim-Korskowie, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” w Debussym, Beethovenie i Dworzaku, Orkiestra Santander w Noskowskim, Paderewskim i Czajkowskim.

W Festiwalu wzięło udział ponad 100 dziennikarzy reprezentujących 60 redakcji z kraju, jak i zagranicy (m.in. Włochy, Niemcy, Rosja, Turcja)Wielkanocny

22. Festiwal Ludwiga van Beethovena został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerem głównym Festiwalu było LOTTO, a Mecenasem PKN Orlen S.A.

 

www.beethoven.org.pl

 

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny