Festiwal

(Polski) Anne Akiko Meyers gra Szymanowskiego

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

6Anne Akiko Meyers, jedna z najznamienitszych współczesnych skrzypaczek w I Koncercie skrzypcowym Karola Szymanowskiego, Łukasz Kuropaczewski i premiera transkrypcji na gitarę dzieła Krzysztofa Pendereckiego oraz jego „IV Symfonia «Adagio »” – przed nami kolejny pasjonujący wieczór Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Amerykańska skrzypaczka wychowana w Kalifornii, znana z pasjonujących, poetyckich interpretacji, nietuzinkowych wyborów programowych, uznana przez „Billboard” (2014) najlepiej sprzedającą się solistką muzyki poważnej, podbiła serca rzeszy fanów muzyki klasycznej, ma na swoim koncie aż 32 albumy. Anne Akiko Meyers w bieżącym sezonie dla wytwórni Naïve Classiques nagrywa utwory na skrzypce i orkiestrę Arvo Pärta z MDR Leipzig Orchestra pod dyrekcją Kristjana Järviego, z okazji obchodów 80. urodzin kompozytora. Premierę miała również jej nowa płyta „Serenade: The Love Album”, na której wraz z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną pod kierunkiem Keitha Lockharta nagrała „Serenadę” Leonarda Bernsteina oraz dziesięć aranżacji piosenek z „American Songbook” oraz złotej ery filmu. Gra na wspaniałym instrumencie: skrzypcach Guarneri del Gesu „Ex-Vieuxtemps” z 1741 roku, przez wielu uznawanych za najsubtelniej brzmiące jakie kiedykolwiek powstały.
Najnowsza transkrypcja na gitarę „Concerto per viola ed archi, percussione e celesta” Pendereckiego dokonana została przez jednego z najwybitniejszych polskich gitarzystów Łukasza Kuropaczewskiego i na Wielkanocnym Festiwalu będzie mieć dzięki niemu swoje premierowe wykonanie. „Koncert na altówkę i orkiestrę” powstał w roku 1983, jako rezultat zamówienia rządu Republiki Wenezueli. Od początku istniało w dwóch wersjach – symfonicznej i kameralnej, później doszły jeszcze transkrypcje na wiolonczelę (1988) i na klarnet (1996). Koncert trwa zaledwie około 20 minut, ale wysoki stopień emocjonalnego nasycenia sprawia, że czas płynie w tej kompozycji niezależnie od zegarowej miary. Partie sola i orkiestry stopniowo się rozszerzają, łączą, by ostatecznie oddalić się od siebie; wszystko przenika nastrój rozbicia i osamotnienia.
Program wieczoru dopełni „IV Symfonia « Adagio »” Pendereckiego, którą w książce programowej Mieczysław Tomaszewski określił jako muzyczne „wielkie dumanie, wielkie zamyślenie nad człowiekiem i ludzkością, nad losami jednostki i społeczności”. Zagra Sinfonia Varsovia pod batutą Maximiana Valdésa.
Koncert odbędzie się w poniedziałek, 21 marca, w Filharmonii Narodowej, o godz. 19.30.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny