Festiwal

(Polski) Cztery pory klasyki

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

7Wirtuoz harfy Xavier de Maistre, Sinfonietta Cracovia, a chwilę wcześniej „Cztery pory roku” Vivaldiego i „Cztery pory roku w Buenos Aires” Astora Piazzolli w wykonaniu Lithuanian Chamber Orchestra. Zapraszamy na niedzielne (20.03) wydarzenia Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
„We włoskiej kulturze, ojczyźnie baroku, skrzypiec i opery, poczesne miejsce zajął Antonio Vivaldi. Liczba skomponowanych przez niego utworów jest imponująca – samych koncertów instrumentalnych około pięciuset. Większość z nich skomponował dla własnego zespołu, orkiestry dziewczęcej z Ospedale Della Pietà, sierocińca w Wenecji, gdzie w roku 1704 zaangażował się jako nauczyciel gry skrzypcowej, a od około 1706 roku działał jako maestro de’ concerti. W 1727 roku ukazały się drukiem Il Cimento dell’Armonia e dell’Invenzione ze słynnymi Le Quattro stagioni. W tej przyrodniczej „tetralogii” jest Vivaldi i poetą dźwięków, i muzycznym malarzem – raz naturalistą, wiernym fotografem rzeczywistości, raz impresjonistą, wrażliwym na zmysłowe walory dźwięku. I ukazuje oblicze dowcipnego gawędziarza, opowiadającego dźwiękami historię człowieka zespolonego z naturą: od wiosennego budzenia się wszystkiego do życia do zimowej zadumy i refleksji. Odsłania przy tym oblicze wyrafinowanego dramaturga, który buduje w muzyce napięcie ze znajomością psychologii odbioru. Le Quattro stagioni to cztery koncerty, każdy ujęty w zwartą trzyczęściową formę. Vivaldi poprzedził je sonetami nieznanego autora (niektórzy przypuszczają, że napisał je sam), chcąc wprowadzić słuchaczy w treść dziejących się w muzyce wydarzeń” – podkreśla w katalogu programowym Małgorzata Janicka-Słysz.
I właśnie to, najsłynniejsze jak się dziś zdaje w świecie barokowej klasyki dzieło Vivaldiego, a także kontrastujące z nim, współczesne „Cztery pory roku w Buenos Aires” Astora Piazzolli zaprezentuje podczas festiwalowego koncertu Sergej Krylov wraz Lithuanian Chamber Orchestra.
Koncert odbędzie się w niedzielę, 20 marca na Zamku Królewskim o godz. 12.00.
Bohaterem wieczornego koncertu będzie natomiast jeden z najsłynniejszych w świecie muzyki klasycznej wirtuozów harfy – Xavier de Maistre. Obok utworów zamówionych u tej klasy kompozytorów co Krzysztof Penderecki czy Kaija Saariaho artysta wykonuje z zapierającą dech w piersiach precyzją „Moją Ojczyznę” Bedřicha Smetany, prezentując mistrzowskie aranżacje dzieł zazwyczaj granych przez całą orkiestrę. Ma za sobą również współpracę z najważniejszymi orkiestrami świata pod dyrekcją tak znakomitych dyrygentów jak Bertrand de Billy, Daniele Gatti, Kristjan Järvi, Philippe Jordan, Riccardo Muti, Andrés Orozco-Estrada, André Previn, Sir Simon Rattle, Heinrich Schiff i Gilbert Varga. Regularnie występuje również na najważniejszych festiwalach Europy, m.in. w Szlezwiku-Holsztynie, Salzburgu, Rheingau, Wiedniu i Verbier, na Budapeszteńskiej Wiośnie i Festiwalu Mozarta w Wurzburgu. W repertuarze kameralnym pojawia się na scenie z Dianą Damrau, Mojcą Erdmann, Danielem Müller-Schottem, Baibą Skride, Arabellą Steinbacher i Magali Mosnier. Ubiegłoroczny sezon artystyczny zainaugurował światowym prawykonaniem Koncertu na harfę Krzysztofa Pendereckiego z Orchestre de Paris, a także w Wielkiej Brytanii z Londyńską Orkiestrą Filharmoniczną pod batutą kompozytora oraz w Skandynawii z Duńską Narodową Orkiestrą Symfoniczną.
Podczas Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie Xavier de Maistre zaprezentuje Koncert na harfę op. 25 Alberto Ginastery. Towarzyszyć mu będzie orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała. W programie wieczoru zabrzmi ponadto I Symfonia f-moll op. 10 Dymitra Szostakowicza oraz Koncert na perkusję i orkiestrę smyczkową „Conjurer” Johna Corigliano. Solistą w tym utworze będzie znakomity perkusista Martin Grubinger.
Koncert odbędzie się w niedzielę, 20 marca w Filharmonii Narodowej o godz. 19.30.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny