Festiwal

(Polski) Beethoven i Szekspir

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

9Jedna z najdłużej istniejących i najwyżej cenionych szwajcarskich orkiestr – Tonhalle-Orchester z Zurychu, znakomity rosyjski pianista Alexei Volodin z szekspirowskim programem oraz słynny Shanghai Quartet z pianistką Mūzą Rubackytė i altowiolistką Katarzyną Budnik-Gałązką – przed nami kolejny, sobotni maraton 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Zdolny do zdrady bywa, gwałtów, spisków,
Jest życie ducha jego jak noc mroczne,
A namiętności czarne jak Erebus:
Nie ufaj takim – posłuchaj muzyki”.

Kupiec wenecki, akt V scena I
(przeł. Maciej Słomczyński)

Szekspir wysoko wyniósł muzykę. W różnej postaci jest ona obecna w niemal wszystkich jego sztukach. Może być niedostępną muzyką sfer (słyszą ją wybrani, jak Perykles), może być muzyką duszy ludzkiej (prawdziwą lub trącającą o „fałszywą strunę”, jak ta Proteusza w Dwóch panach z Werony), może być wreszcie muzyką instrumentalis, czynioną przez prostych muzykantów, jak ci z Romeo i Julii. Muzyka zawsze jawi się też jako symbol dobra, jeśli zaś zła – zawsze zostanie zdemaskowana. A muzycy, jak odpłacili Szekspirowi? (…) Prawdziwego Szekspira odkryli dopiero romantycy – bo jak mogło Szekspira pokochać Oświecenie, jeśli to Wolter pisał, że Szekspir „odznaczał się potężnym i płodnym geniuszem, pozbawionym jednak szczypty dobrego smaku i jakiejkolwiek znajomości prawideł”? – podkreśla muzykolog Stanisław Kosz.
I właśnie temu twórcy poświęcony będzie niezwykły koncert „Szekspir w muzyce” w wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty Alexeia Volodina. W programie zabrzmią: suita fortapianowa Romeo i Julia op. 75 Sergiusza Prokofiewa, Scherzo ze Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna (w opracowaniu Rachmaninowa), Baśń cis-moll op. 35 nr 4 Mikołaja Medtnera oraz I Sonata fortepianowa d-moll op. 28 Rachmaninowa.
Koncert odbędzie się w sobotę, 19 marca na Zamku Królewskim, o godz. 12.00.
Chwilę później w tym samym miejscu wystąpi słynny Shanghai Quartet. Założony w 1983 roku w Konserwatorium w Szanghaju zespół współpracuje z najlepszymi artystami świata, regularnie odbywając tournées po centrach muzycznych Europy, Ameryki Północnej i Azji. Na Wilkanocnym Festiwalu Shanghai Quartet wystąpi w składzie: Weigang Li (skrzypce), Yi-Wen Jiang (skrzypce), Honggang Li (altówka), Nicholas Tzavaras (wiolonczela). Artystom towarzyszyć będzie ceniona litewska pianistka Mūza Rubackytė oraz znakomita polska altowiolistka młodego pokolenia Katarzyna Budnik-Gałązka. W ich wykonaniu usłyszymy kompozycje Beethovena: IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 (wersja kameralna na fortepian i kwintet smyczkowy odnaleziona i zrekonstruowana przez Hansa-Wernera Küthena) oraz Kwartet smyczkowy a-moll op. 132.
Koncert odbędzie się w sobotę, 19 marca na Zamku Królewskim, o godz. 16.00.

Wieczorem w Filharmonii Narodowej podziwiać zaś będziemy występującą w Warszawie po raz pierwszy Tonhalle-Orchester Zürich. „Tonhalle-Orchester Zürich jest jedną z najdłużej istniejących szwajcarskich orkiestr. Powstała z woli mieszkańców Zurychu, którym nie wystarczały sezonowe koncerty orkiestry festiwalowej przy okazji lokalnego Schweizerische Musikfest. Zapragnęli mieć zespół symfoniczny na stałe, część obywateli miasta złożyła się więc na stałą orkiestrę, a później na jeszcze jedną. Pierwszą była Orchesterverein (1865), poprzedniczka dzisiejszej Philharmonia Zurich; drugą, powstałą trzy lata później – Tonhalle-Orchester Zürich, która odtąd nieprzerwanie cieszy się wysoką renomą“ – pisze w „Beethoven Magazine“ redaktor Anna S. Dębowska. Szwajcarska orkiestar wystąpi na Wielkanocnym Festiwalu pod batutą swojego nowego szefa, 30-letniego Lionela Bringuier. W programie uwertura koncertowa “Con brio” Jörga Widmanna, IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 Ludwiga van Beethovena oraz Koncert na orkiestrę Sz. 116 Béli Bartóka. Solistą wieczoru będzie chińska pianistka Ran Jia.
Koncert odbędzie się w sobotę, 19 marca, w Filharmonii Narodowej, o godz. 19.30.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny