W tym samy roku celebrują swe jubileusze 20-lecia istnienia. Szymanowski Quartet będzie bohaterem 20. edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Kilka godzin później festiwalowa scena przeniesie się do Fabryki Trzciny na „Evening in New York”.
Od 20 lat Szymanowski Quartet prowadzi międzynarodową działalność koncertową, będąc stałym gościem na scenach wszystkich kontynentów. Rozpoczynając karierę w 1996 roku, zespół natychmiast awansował do ekskluzywnego grona najpopularniejszych kwartetów smyczkowych na świecie, wyróżniając się ekspresyjnością i dbałością o stylistyczną różnorodność oraz własnym dźwiękowym charakterem. Pierwszymi impulsami we wczesnej działalności kwartetu były nagrody na międzynarodowych konkursach muzycznych we Florencji, Melbourne, Osace, Monachium, Weimarze i Hanowerze oraz spotkania z wielkimi osobowościami muzycznymi, takimi jak: A. Brendel, I. Stern, H. Beyerle, W. Levin czy członkami kwartetów Amadeus, Guarneri, Juilliard i Emerson. Kwartet regularnie występuje w najsłynniejszych salach koncertowych, m.in. w Carnegie Hall, Wigmore Hall, Concertgebouw w Amsterdamie, wiedeńskim Musikverein, Konzerthaus w Wiedniu i Berlinie. Gości także na renomowanych festiwalach, takich jak BBC Proms, Schleswig-Holstein, Rheingau, Schwetzingen, Schubertiade czy Lockenhaus; odbywa także corocznie trasy koncertowe w USA, Kanadzie i Azji oraz występuje w Ameryce Południowej i Australii.
Szymanowski Quartet został odznaczony medalem „Za zasługi dla kultury polskiej“, otrzymał nagrodę im. Karola Szymanowskiego, a także był wybrany w latach 2001-03 do programu BBC „New Generation Artists”. Współpracuje ponadto z takimi artystami jak R. Buchbinder, J. Kalichstein czy A. Brendel.
W 2016 roku Szymanowski Quartet celebruje 20-lecie istnienia serią koncertów w Europie, Azji, USA i Kanadzie oraz – po wielu latach przerwy – ponownie występuje w Warszawie w ramach Wielkanocnego Festiwalu. W programie ich koncertu zabrzmią: 3 Chorały Wacława z Szamotuł (w opracowaniu na kwartet smyczkowy), Kwartet smyczkowy h-moll op. 33 nr 1 Josepha Haydna, Nokturn i Tarantellę op. 28 Karola Szymanowskiego (w opracowaniu na kwartet smyczkowy) oraz Kwartet smyczkowy C-dur op. 59 nr 3 Ludwiga van Beethovena.
Koncert odbędzie się w piątek, 18 marca w sali kameralnej Filharmonii Narodowej, o godz. 17.00.
Opera „Porgy and Bess” George’a Gershwina weszła do kanonu teatru muzycznego, dołączając do listy kompozycji mających w tytule parę kochanków, z tą wszakże istotną różnicą, że reprezentuje nowy rodzaj widowiska muzycznego, którego bohaterowie nie wywodzą się ze sfer wysokich, jak „Dydona i Eneasz” czy „Tristan i Izolda”. Określono ją w kategoriach „teatru ludowego” i okrzyknięto najsłynniejszą, choć nie pierwszą (…) operą „murzyńską”. Po raz pierwszy wykonana została 10 października 1935 roku w Nowym Jorku, w Alvin Theatre, wywołując zarówno reakcje entuzjastyczne, jak i głosy sprzeciwu. Zarzucono jej niespójność gatunkową: pomieszanie klasyki z musicalem. A to przecież połączenie trzech muzyk: poważnej, jazzowej i rozrywkowej stanowi o jej wyjątkowości, a zarazem o istocie opery amerykańskiej tamtych czasów – przypomina w katalogu programowym Małgorzata Janicka-Słysz.
Ten właśnie słynny broadwayowski przebój, a także „West Side Story” Leonarda Bernsteina, „Hommage to Benny” Mortona Goulda oraz kompozycje „Arrival” i aranżację „Jazz Club 1962”
Villu Veskiego zaprezentuje słynny francuski klarnecista Michele Lethiec oraz zespół w składzie:
Villu Veski – saksofon, Tomasz Januchta – kontrabas wspólnie z Meccore String Quartet.
Koncert „Evening in New York” odbędzie się w piątek, 18 marca w Fabryce Trzciny, o godz. 22.00.