Festiwal

(Polski) Nehring, Maksymiuk i Santander Orchestra

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

12Jako jedyny Polak zakwalifikował się do finale ubiegłorocznego XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Szymon Nehring będzie bohaterem kolejnego dnia jubileuszowej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Artyście towarzyszyć będzie Santander Orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka.
W ostatnich dniach października 2015 roku kibicowała mu cała Polska, śledząc jego zmagania w finale Konkursu Chopinowskiego. Nic dziwnego, wszak był jedynym polakiem zakwalifikowanym do ostatniej tury przesłuchań, do których zgłosiło się 450 pianistów z całego świata. I choć jury ostatecznie przyznało Nehringowi tylko wyróżnienie i , swymi dojrzałymi, pełnym wirtuozerii i poezji interpretacjami artysta potwierdził, że jest jednym z najwybitniejszych polskich pianistów młodego pokolenia.
Reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena Szymon Nehring naukę gry na fortepianie rozpoczął już jako 5-latek. Ukończył krakowskie szkoły muzyczne: Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia im. M. Karłowicza oraz Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. F. Chopina. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie prof. Stefana Wojtasa. Na swym koncie ma liczne nagrody i wyróżnienia, m.in. w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim dla Dzieci w Jeleniej Górze (II nagroda, 2008), „Chopin +” w Budapeszcie (I nagroda, 2010), Konkursie „Krok ku mistrzostwu” w Petersburgu (III nagroda, 2011), Konkursie Chopinowskim w Narwie (I nagroda oraz nagroda EMCY, 2012), Festiwalu w Żychlinie (II nagroda, 2013). W 2014 r. uzyskał pierwszą lokatę na Konkursie im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, II nagrodę „Premio Academia” w Rzymie oraz I nagrodę i wyróżnienie za wykonanie nokturnu Chopina w Konkursie im. Haliny Czerny-Stefańskiej w Poznaniu. Jest również stypendystą Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i słynnego pianisty Krystiana Zimermana, zdobywcy I nagrody Konkursu Chopinowskiego w 1975 r.
W ramach 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena młody pianista zaprezentuje „Rapsodię na temat Paganiniego” op. 43 Sergiusza Rachmaninowa.
„Po czterech koncertach fortepianowych (1891, 1901, 1909, 1926) jeszcze jedno, ostatnie już koncertowe dzieło na fortepian z orkiestrą, w innej jednak formule – rapsodii, opowieści o Paganinim, o jego słynnym XXIV Kaprysie. Niezwykła sugestywność muzyki sprawiła, że w kilka lat po powstaniu utworu Michał Fokin zaproponował kompozytorowi stworzenie baletu do jego muzyki, a nadto poprosił o ułożenie fabuły. I tak powstała »opowieść o artyście, który zaprzedał duszę diabłu za powodzenie w sztuce, a także za ukochaną kobietę«. Ustalono też, że XII wariacja to menuet, w którym po raz pierwszy pojawia się Ukochana, a XIX – to »diabelskie pizzicato Paganiniego«. Choć bardziej ideowo ujęty wcześniejszy komentarz, mówiący o »bogatej artystycznej osobowości, której w dalszym rozwoju, pragnieniu piękna i swobody duchowej przeszkadza niepokonana siła zła« brzmi może dla nas bardziej przekonująco. Po raz kolejny powraca więc Rachmaninowowski fatalizm – i raz jeszcze temat średniowiecznej sekwencji o Sądzie Ostatecznym – Dies irae Tomasza z Celano, będący swoistym kontrapunktem tematu Paganiniego. Gdzie on dominuje, tam znajdujemy się we władaniu zła” – podkreśla Stanisław Kosz w katalogu programowym.
W programie wieczoru zabrzmią ponadto: „Vers per archi” Jerzego Maksymiuka oraz IX Symfonia Es-dur op. 70 Dymitra Szostakowicza. Koncertować będzie nowopowstała Santander Orchestra pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka.
Koncert odbędzie się w środę, 16 marca, w Filharmonii Narodowej, o godz. 19.30.
Fot. Wojciech Grzędziński

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny