Jeden z najwspanialszych kwartetów smyczkowych naszych czasów – Emerson String Quartet – z kameralnymi utworami Beethovena, Bartóka i Schuberta, a zaraz potem nazywana beethovenowskim “dziełem życia” IX Symfonia – tak rozpocznie się 20. jubileuszowa edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie.
W historii kwartetów smyczkowych Emerson String Quartet wyróżnia się niespotykaną listą osiągnięć, odnotowanych na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat: ponad trzydzieści, cieszących się wielkim uznaniem, nagrań, dziewięć nagród Grammy (włącznie z dwiema za najlepszy album muzyki klasycznej), trzy nagrody czasopisma „Gramophone”, nagroda Avery Fisher Prize, tytuł Zespołu Roku magazynu „Musical America” oraz współpraca z wieloma największymi artystami naszych czasów. W sobotę, 12 marca Emerson String Quartet da spejcalny koncert będący swoistym preludium do oficjalnej inauguracji jubileuszowej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Na Zamku Królewskim w Warszawie zespół w składzie Eugene Drucker (skrzypce), Philip Setzer (skrzypce), Lawrence Dutton (altówka) i Paul Watkins (wiolonczela) zaprezenuje następujący program: Ludwig van Beethoven Kwartet smyczkowy F-dur op. 135, Béla Bartók IV Kwartet smyczkowy Sz. 91, Franz Schubert Kwartet smyczkowy a-moll „Rosamunde” D. 804. Koncert rozpocznie się o godz. 12.00.
W sobotni wieczór, w sali Filharmonii Narodowej (godz. 19.30) odbędzie się uroczysta inauguracja Festiwalu. Na scenie podziwiać będziemy Orkistrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, a także grupę znakomitych solitów: Yeol Eum Son (fortepian), Heli Veskus (sopran), Inga Poškutė (sopran), Bernarda Fink (mezzosopran), Michael Schade (tenor), Tomasz Warmijak (tenor), Markus Eiche (baryton). W programie “dzieło życia” Beethovena jak zwykło się mawiać o IX Symfonia d-moll op. 125 patrona Festiwalu. „Poświęcona idei, w którą wierzył przez całe życie, od chwili, gdy w 1789 roku poznał odę Do radości Schillera. Pierwsza w dziejach symfonia z tekstem wykonywanym przez solistów i chór, punkt odniesienia dla wszystkich późniejszych dzieł tego gatunku. Ale zarazem jedyna spośród symfonii Beethovena, która budzi kontrowersje natury estetycznej. Nie mają one znaczenia dla recepcji dzieła. IX Symfonia pozostała jednym z największych skarbów kultury, pierwszym w dziejach muzyki jasno sformułowanym przesłaniem do współczesnych i do przyszłych pokoleń, przesłaniem skuteczniejszym od apeli polityków. Jest symbolem korony twórczości muzycznej, symbolem braterstwa ludzkości” – podkreśla muzykolog Maciej Negrey.
Program uroczystego wieczoru uzupełni ponadto mocno związana z IX Symfonią, choć młodsza od niej o 16 lat Fantazja c-moll Beethovena. Koncert powtórzony zostanie dzień później (13 marca), w Filharmonii Narodowej o godz. 18.00.