Festiwal

(Polski) Na początek „dzieło życia”

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

17Jeden z najwspanialszych kwartetów smyczkowych naszych czasów – Emerson String Quartet – z kameralnymi utworami Beethovena, Bartóka i Schuberta, a zaraz potem nazywana beethovenowskim “dziełem życia” IX Symfonia – tak rozpocznie się 20. jubileuszowa edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie.
W historii kwartetów smyczkowych Emerson String Quartet wyróżnia się niespotykaną listą osiągnięć, odnotowanych na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat: ponad trzydzieści, cieszących się wielkim uznaniem, nagrań, dziewięć nagród Grammy (włącznie z dwiema za najlepszy album muzyki klasycznej), trzy nagrody czasopisma „Gramophone”, nagroda Avery Fisher Prize, tytuł Zespołu Roku magazynu „Musical America” oraz współpraca z wieloma największymi artystami naszych czasów. W sobotę, 12 marca Emerson String Quartet da spejcalny koncert będący swoistym preludium do oficjalnej inauguracji jubileuszowej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Na Zamku Królewskim w Warszawie zespół w składzie Eugene Drucker (skrzypce), Philip Setzer (skrzypce), Lawrence Dutton (altówka) i Paul Watkins (wiolonczela) zaprezenuje następujący program: Ludwig van Beethoven Kwartet smyczkowy F-dur op. 135, Béla Bartók IV Kwartet smyczkowy Sz. 91, Franz Schubert Kwartet smyczkowy a-moll „Rosamunde” D. 804. Koncert rozpocznie się o godz. 12.00.
W sobotni wieczór, w sali Filharmonii Narodowej (godz. 19.30) odbędzie się uroczysta inauguracja Festiwalu. Na scenie podziwiać będziemy Orkistrę Symfoniczną i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, a także grupę znakomitych solitów: Yeol Eum Son (fortepian), Heli Veskus (sopran), Inga Poškutė (sopran), Bernarda Fink (mezzosopran), Michael Schade (tenor), Tomasz Warmijak (tenor), Markus Eiche (baryton). W programie “dzieło życia” Beethovena jak zwykło się mawiać o IX Symfonia d-moll op. 125 patrona Festiwalu. „Poświęcona idei, w którą wierzył przez całe życie, od chwili, gdy w 1789 roku poznał odę Do radości Schillera. Pierwsza w dziejach symfonia z tekstem wykonywanym przez solistów i chór, punkt odniesienia dla wszystkich późniejszych dzieł tego gatunku. Ale zarazem jedyna spośród symfonii Beethovena, która budzi kontrowersje natury estetycznej. Nie mają one znaczenia dla recepcji dzieła. IX Symfonia pozostała jednym z największych skarbów kultury, pierwszym w dziejach muzyki jasno sformułowanym przesłaniem do współczesnych i do przyszłych pokoleń, przesłaniem skuteczniejszym od apeli polityków. Jest symbolem korony twórczości muzycznej, symbolem braterstwa ludzkości” – podkreśla muzykolog Maciej Negrey.
Program uroczystego wieczoru uzupełni ponadto mocno związana z IX Symfonią, choć młodsza od niej o 16 lat Fantazja c-moll Beethovena. Koncert powtórzony zostanie dzień później (13 marca), w Filharmonii Narodowej o godz. 18.00.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny