Festiwal

Rekordowy jubileusz

122 koncerty w Warszawie, 4 wydarzenia w Krakowie oraz 12 w innych miastach (m.in. Wrocławiu, Katowicach, Szczecinie, Gdańsku), 15 orkiestr i zespołów kameralnych, 55 solistów, których wysłuchała 40-tysięczna publiczność. To tylko liczby, ale jubileuszowa 20. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena tym bardziej skłania do takich podsumowań.
Rozpoczęło się od pięknego, beethovenowskiego akcentu: w wykonaniu znakomitych solistów oraz Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Jacka Kaspszyka zabrzmiała Fantazja na chór, orkiestrę i fortepian oraz IX Symfonia patrona festiwalu. Bohaterami, których po tegorocznej edycji zapewne na długo jeszcze zapamiętamy byli również: fantastyczna orkiestra symfoniczna Tonhalle z Zurychu ze swym nowym dyrektorem artystycznym Lionelem Bringuierem, w której niedysponowanego solistę w ostatniej chwili zastąpiła znakomita chińska pianistka Ran Jia, kapitalna NDR Sinfonieorchester Hamburg występująca również pod kierownictwem nowego gościnnego dyrygenta Krzysztofa Urbańskiego wraz z legendarnym barytonem Thomasem Hampsonem, młodziutka Santander Orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka i z Szymonem Nehringiem (jedynym polakiem zakwalifikowanym do finału ubiegłorocznego XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, która pod batutą Alexandra Liebreicha i z grupą wspaniałych solistów kapitalnie wykonała fragmenty „Parsifala” Ryszarda Wagnera, Sinfonietta Cracovia ze stałym bywalcem festiwalu Rudolfem Buchbinderem i jego interpretacją trzech koncertów fortepianowych Beethovena, a także wirtuozami harfy i perkusji Xavierem de Maistre i Martinem Grubingerem, fantastyczna skrzypaczka Anne Akiko Meyers z Sinfonią Varsovią, a wreszcie dyrygent Łukasz Borowicz, który w ramach trwającego od lat festiwalowego cyklu prezentacji mało znanych bądź zapomnianych oper przedstawił znakomite koncertowe wersje dwóch jednoaktówek: tragedii „Jeźdźcy ku morzu” Ralpha Vaughana Williamsa oraz komedii „Oberża pod dzikiem” Gustava Holsta.
W pamięci pozostaną także wspaniałe popisy zespołów kameralnych, zwłaszcza Emerson String Quartet, Shanghai Quartet oraz Szymanowski Quartet. Z niezwykle ciepłym przyjęciem spotkał się ponadto broadwayowski” program zespołu prowadzonego przez znakomitego francuskiego klarnecistę Michela Lethieca, w którym towarzyszyli mu m.in. saksofonista Villu Veski i Meccore String Quartet.
Niezwykłym wydarzeniem był wreszcie sam finał tegorocznej edycji Festiwalu Beethovenowskiego, podczas którego w 50. rocznicę swego prawykonania oraz w 1050 rocznicę Chrztu Polski w Filharmonii Narodowej zabrzmiała „Pasja według św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego. Ponad 300-osobową orkiestrę, chóry i znakomitą grupę solistów, z sopranistką Johanną Rusanen, barytonem Davidem Pershallem, basem Nikolay’em Didenko i recytatorem Krzysztofem Gosztyłą poprowadził sam kompozytor. „Krzysztof Penderecki musiał się zatem zmierzyć nie tylko z legendarnym wykonaniem Henryka Czyża, Stefanii Woytowicz, Andrzeja Hiolskiego, Bernarda Ładysza czy Leszka Herdegena, ale i z potęgą własnej interpretacji sprzed kilku lat. Soliści stanęli w szranki ze wspomnieniem kreacji Iwony Hossy, Thomasa Bauera, Tomasza Koniecznego i Krzysztofa Gosztyły – spośród nich tylko narrator znalazł się ponownie w obsadzie solistów. Mierzyć się z dziełem tak monumentalnym i mającym tak szczególną tradycję wykonawczą nie jest zadaniem łatwym, tym bardziej zatem należy podnieść zasługi Davida Pershalla i Nikolaya Didenko, którzy z wielką ekspresją wykonali wymagające partie męskie. Efektowne i niebywale trudne, zarówno pod względem technicznym, jak i emocjonalnym, partie lirycznego komentarza do historii ewangelicznej wykonała zjawiskowa Johanna Rusanen. Fińska sopranistka potrafiła utrzymać napięcie i czystość barwy nawet w skrajnych rejestrach” – podkreśla w recenzji z tego wydarzenia Krzysztof Komarnicki.
Jubileuszowa 20. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena przeszła do historii. Jaka będzie jego kolejna odsłona – przekonamy się już wkrótce. A tymczasem w imieniu organizatorów życzymy Państwu zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.

28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny