Mahler Gustav – VIII Symfonia

VIII Symfonia Gustava Mahlera JEST – apartament obok Gurrelieder Arnolda Piękne Berga – Chyba najbardziej spektakularnym spełnieniem romantycznej Idei muzycznego maksymalizmu. Wszystko w Niej wydaje SIĘ Być ekstremalne zwielokrotnione, zintensyfikowane: Filozoficzno-etyczna idea, środki Techniki kompozytorskiej i wreszcie obsada. W twórczości kompozytora Dzieło zajmuje MIEJSCE samotne, oddzielając od Siebie czysto instrumentalna trylogię Symfonii V-VII od Dzieł późnych. Symfonia skomponowana została w Roku 1906 w rok pozniej kompozytor partyturę wykończył i zinstrumentował. Prawykonanie odbyło SIĘ mamy wrześniu Roku 1910 w Monachium i bylo największym sukcesem Mahlera ZA JEGO Życia. Prawykonanie zaangażowało niespotykaną w Historii liczbę Wykonawców – DOSC powiedzieć, že na estradzie stanęło wówczas 1029 Artystów. Emil Gutman, Który Cale na gigantyczne przedsięwzięcie organizował Nadal Symfonii – wbrew Woli kompozytora – chwytliwy medialnie Tytuł Symfonii tysiaca, Który przylgnął zrobić Dzieła na Dobre. Sam Mahler nazwał Swoje Dzieło „orędziem miłości w nieczułych czasach”. Kosmologiczny wymiar utworu podkreślały komentarze kompozytora, Który w dynamicznych spiętrzeniach orkiestrowo-chóralnej masy doszukiwał SIE Brzmienia Uniwersum. „To Nie Sa Już ludzkie Głosy, ale krążące Planety i słońca” wyjawiał w liscie zrobić Willema Mengel Berga.
CZĘŚĆ I Symfonii wykorzystuje łaciński hymn Veni Creator. W Tym gigantycznym Allegro impetuoso, zbudowanym w formie allegra sonatowego potęga Brzmienia przekracza Wszelkie wyobrażalne na początku XX wieku Standardy, o kompozytor wykorzystuje i intensyfikuje Randki DOSTĘPNE il środki. I Baza JEST praca beethovenowska tematyczna skrzyżowana takie quasi-Bachowska Polifonia. Marszowy Impet Muzyki podkreśla jaskrawa instrumentacja i ostra, chwilami wręcz bitonalna harmonijki.
Cześć druga wykorzystuje tekst finałowej sceny z Drugiej Części Fausta Goethego, tworząc z ogniwem początkowym rodzaj estetycznego collage’u, Który wyraża idea wszechogarniającej miłości. MAMY TU syntezę Elementów symfonicznych, kantatowych, pieśniarskich, A operowych nawet. Muzyka staje SIĘ delikatna, o potężna orkiestra podległa nieustannej kameralizacji. Jak zauważa Bohdan Pociej „późnoromantyczną Mowa dźwięków Mówią do Nas Nie TYLKO Postacie Świętych, błogosławionych, Aniołów, ale i skał, rozpadliny, góry, las, Drzewa, Woda … Z półmrocznego TLA Natury wyłania SIĘ W rozbłyskach Światło rzeczywistości Sakralnej, zwiastując odkupieńczą ofiarę miłości „.
VIII Symfonia Mahlera do Dzieło saszetki każdym względem niejednoznaczne, stanowiące w dorobku Artysty oś symetrii wiedeńskiego: to, co bylo w jakimś sensie wcześniej zrobić Niej zmierzało do, CO SIĘ zdarzyło pozniej stopniowo, na zasadzie negacji od Niej SIĘ oddalało.
Marcin Gmys
I
Hymn Veni, Creator Spiritus

Veni, Creator Spiritus,
Mentes tuorum visita;
Wyko superna gratia,
quae TU creasti pectora.
diceris Qui Paraclitus,
Donum Dei altissimi,
Fons vivus, ignis, caritas,
Et spiritalis unctio.
Infirma nostri Corporis
Virtute firmans perpeti;
lumen Accende sensibus,
Infunde amorem cordibus.
Hostem repellas longius,
Pacemque Dones protinus;
Ductore sic te praevio
Vitemus omne pessimum.
Tu Septiformis munere,
Dexterae paternae Digitus.
Za te sciamus od Patrem,
Noscamus (atąue) Filium,
(Te Utriusque) spiritum
credamus omni tempore.
Od gaudiorum praemia,
Da gratiarum Munera;
Rozpuścić litis vincula,
Adstringe Pacis foedera.
Gloria Patri Domino,
Deo gloria et Filio usiąść
Natoque Qui mortuis
Surrexit AC Paraclito
W saeculórum saecula.
Mahler nie korzystać z tekstu w nawiasach.

II
ostatnia scena Fausta

Ostatnia scena z drugiej części Fausta Goethego
ostatnią scenę z drugiej części Fausta Goethego

MOUNTAIN CANYONS, las, FELS, nieużytki.
ŚWIĘTE anachoretów
(gebirgauf rozproszone, przechowywane pomiędzy Klütten)
Grove, waha zoom,
skały, za pomocą ładunków off
korzenie, czepiają się,
korzeń blisko wznieść.
Fala po fali odpryskami,
groty, najgłębszy, chroni.
Lew, skradanie się cicho
dzieci wokół nas,
na cześć świętego miejsca,
Święty Miłość krótki.

ecstaticus OJCIEC
(w górę iw abschwebend)
Wieczny Ogień Bliss
Glowing więź miłości,
wrzenia ból w klatce piersiowej,
pieniący Boga przyjemność!
Strzałki, ja przebijając nawet
lance ujarzmić mnie,
nogi, rozbite mnie
piorun, przez piorunująca mnie!
To tak nicość
verflüchtige All
blasku ciągłej,
wiecznej miłości rdzenia!

OJCIEC PROFUNDUS
(głęboki województwo)
Jak skała otchłań u moich stóp
uciążliwe opiera się na głębokiej przepaści,
Jak tysiąc strumienie płyną promiennie
do strasznego upadku pianki powodzi
Jak Strack z eig’nem kräft’gen pędy,
szczep przenosi się w powietrzu;
Więc to jest allmächt’ge Miłość,
Formy Alies, pielęgnuje wszystko.
Czy to wszystko wokół mnie dziki ryk,
jak las grzywy i skalistym podłożu,
Yet wypadków, kochający dźwięk niej
woda napełnić aż do gardła,
zawody równe wody doliny:
piorun, który uderzył w dół flaming,
aby poprawić atmosferę,
dar i Dunst nosiła w swoim łonie,
są posłańcami miłości, głoszą,
co kiedykolwiek tworzenia umwallt nas.
Moja Inn’res poz 'również uruchomić go,
gdzie umysł, mylić, zimno,
Verquält w tępych zmysłów barier,
Scharf angeschloss’nem bólu łańcucha.
O Boże! uspokoić umysły,
oświeć moje serce potrzebującym!

CHÓR ANIOŁÓW
(Zawieszona w górnych warstwach atmosfery, Fausta nieśmiertelna wspieranie)
zapisane jest szlachetny element
, świat ducha od zła:
Kto dąży zawsze dążenie,
puszki dostarczamy;
I ma w nim miłości, nawet
uczestniczył z góry
Braves mu sel’ge tłum
Z ciepłe powitanie.

ZESPÓŁ BOYS Seliger
(najwyższy szczyt w kręgach)
ręce połyka jesteś
radosny klubu pierścienia,
stymuluje ty i śpiewają
uczucia okazja Heil’ge!
Boska być nauczane,
mogą go zaufaniem;
Uwielbienie Kogo ty
będziesz wyglądać.

Młodsza ANGELS:
Te róże z rąk
miłującej święte penitentów
zwyciężyła utrzymać nas
i wykonać wielką pracę,
zdobyć ten skarb duszy.
Zło unikać, jak strewed,
Teutel uciekli, gdy się poznaliśmy.
Zamiast zwykle kara w piekle
Czy miłość dręczyć duchy,
nawet stary Szatan Masterpiece
War ostrego bólu przebity.
Jauchzet dalej! udało.

WYKOŃCZENIA TEREN ANGEL:
(chór z alt solo)
My bieibt ziemskiego pozostaje
nosić krępujące
A gdyby azbestu
On nie jest czysty.
Jeśli silnej władzy psychicznego
Elementy
Powiększenie Zgromadzeni na siebie,
nie anioły rozstał
zjednoczonej podwójną naturę
Kameralny dwa;
Wieczna miłość tylko
w stanie go rozdzielić.

Młodsza ANGELS:
Ja po prostu śledzić,
Nebelnd do Felsenhöh „,
życie ducha.
Regend w szyciu „.
Blessed chłopcy,
patrzę przeniósł Schar
dużo parcia gruntu,
dołączył do grona,
odświeżenie Szukaj
w nowym Lenz i biżuterii
wyższego świata.
Czy to początek,
zwiększając pełne zysku
łączy to!

Błogosławieni BOYS:
Radośnie otrzymujemy
to w poczwarki;
Więc możemy osiągnąć
angielskiego zastaw.
Luźne płatki los,
Surround go!
Już on jest ładny i duży
przez świętego życia.
(Charmed)
Najwyższym władcą świata,
niech mnie w kolorze niebieskim,
wyciągniętymi niebiosa
wyglądać tajemnicy!
Bill’ge co pierś
Ernst i delikatnie przeniesione:
I z heil’ger Liebeslust
przeciwnie träget Ciebie!
Unbezwinglich naszą odwagę,
jeśli komenda wzniosłości;
Nagle blask zmiękcza
Jeśli befriedest nas.

LEKARZ Marianus I CHÓR:
matka, godnym czci
Matki czysta w najpiękniejszym tego słowa znaczeniu,
Wybraliśmy królowa
bogów par.

Refren:
wy, nietykalni,
że nie jest w głowie,
że światło Verführbaren
poufne przyjdzie do was.
W słabość zmiecione,
trudno je zapisać;
Kto łzy z eig’ner wymusić
apetyt łańcuchy?
Jak szybko ślizganiu stóp
łupki, gładka podstawa!
(Mater pływaki Gloriosa towarzyszy) CHÓR WEWNĘTRZNY penitenta:
(i Una Poenitentium)
drift potrojenie
wiecznego królestwa,
słyszy prośby,
jesteś Miłosierny!
Ty Bez samo!

MAGNA PECCATRIX:
(St. Lucae VII, 36)
W miłości, że stopy
waszego boga uwielbionego syna
niech łzy płyną dla Balsam,
pomimo faryzeusze-kpiną:
w naczyniach, tak obficie
Dripped zapach dół,
zwija, że tak zniewieściali
suszonych święte elementy.

Mulier Samaritana:
(. Jana IV)
przy studni do już dawniej
Abram miał prowadzić stado:
Gdy wiadro Zbawiciela
wargę durft dotyku chłodzenia ”
W czystego, bogatego źródła,
teraźniejszości następnie wylewa się ,
trzeba wiecznie jasne,
ring, popłynie z przelotowymi wszystkich światów –

MARIA aegyptiaca:
(Acta Sanctorum)
w wysoce świętych miejsc
, gdzie Pan jest rozstrzygnięty,
Ramię bramy,
Ostrzeżenie popchnął mnie zurücke,
gdy vierzigjähr’gen pokuty
I pozostał wierny w pustynie,
W sel ” gen pochwy życzeniami,
Den w piasku pisałem –

Przez trzy:
Wielki grzesznicy
obszar nie verweigerst,

LEKARZ Marianus:
(w najwyższym, najczystszego komórkę)
Oto perspektywa darmo,
gdzie duch!
Nie przyciągają kobiety w przeszłości,
pływające w górę.
The Magnificent mittenin
W Wianek gwiazdy,
Królowa Nieba,
widzę go na blasku.
I przebłagalną Winning
steigerst W wieczności,
Treat też tę dobrą duszę,
Raz tylko zapominać
The pojęcia, że brakowało im
Twoje Excuse właściwe!

UNA Poenitentium:
(znajduje się ciasno)
(Gretchen)
Neige, Neige,
Ty Bez same,
ci promienie bogaty,
Twoja twarz łaskawie moje szczęście!
Wczesne umiłowani,
nie dłużej Tarnished,
wraca.

Błogosławieni Boys
(w ruchu okrężnego zbliżającym)
dorasta do przodu
, aby mächt’gen kończyny,
będzie wiernym opieki płac
odwzajemnić mnóstwo.
Byliśmy wcześnie usunięta
z żywych chórów;
Ale ten dowiedział się
on nas nauczyć.

UNA Poenitentium:
(Gretchen)
Otoczony szlachetnego Geisterchor,
będzie nowy ledwie świadom
, że Ahnet życia prawie świeże,
ale podobni nawet świętego stada
zobaczyć go każdy zespół ziemia
Stare powłoki deshirred się.
I zasadnicze odzieży
pierwszym przejściem kopnięcie młodzieńczy wigor!
Vergönne mi się go nauczyć,
jeszcze ukryte przez nowy dzień!

MATER Gloriosa:
(i chór)
Chodź! Podnoszenie się do wyższych sfer!
Gdyby Ahnet cię, idzie po.

LEKARZ Marianus:
(na powierzchni adoracji)
(i chór)
patrzy aut zbawiciela pogląd,
wszystko skruszony Delikatny,
aby sel’gem powodzenia
transformacji rodzajów wdzięcznością!
Zostań każda bess’re czyli
za erbötig usług;
Dziewica, Matka, Królowa,
bogini, pozostają łaskawy!

CHÓR Mysticus:
Wszystko przemijające
Gdyby tylko przypowieść;
Niezadowalający,
tutaj jest to wydarzenie;
Nieopisany,
oto jest wykonywana;
Eternal Feminine
przyciąga nas.