Recital Krzysztofa Książka „Miłość do operowego bel canto”

„Nic nie robię, tylko łażę na teatr” pisał Chopin w liście do rodziny z Berlina (27.IX.1828). Fascynacja operą – a zwłaszcza operą włoską i sztuką bel canta – towarzyszyła kompozytorowi od lat młodzieńczych. I chociaż sam skoncentrowany był na twórczości fortepianowej i nigdy nie planował skomponowania opery, jedną ze swoistych cech jego stylu stała się śpiewność narracji melodycznej. Badacze chopinowskiego fenomenu nie mają wątpliwości, że wywodzi się ona z operowego bel canto. Wiemy, że Chopin wielokrotnie na koncertach improwizował na temat znanych mu oper, a w grze na fortepianie zalecał uczniom: „trzeba palcami śpiewać”. 

Inauguracyjny recital cenionego chopinisty, Krzysztofa Książką, laureata III nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w 2018 roku, przypomni wariacje i fantazje oparte na tematach ze znanych oper skomponowane przez uczniów Elsnera. Są to utwory Józefa Stefaniego, Juliana Fontany i Józefa Nowakowskiego inspirowane Cyrulikiem sewilskim Gioacchina Rossiniego, Lunatyczką Vincenza Belliniego i Lindą z Chamounix Gaetana Donizettiego. Opery te znał i cenił najwybitniejszy uczeń Elsnera – Chopin. Usłyszymy również wirtuozowskie Wariacje B-dur op. 2 Chopina na temat arii La ci darem la mano, pochodzącej z opery Don Juan Mozarta –najbardziej ukochanej przez kompozytora, a także transkrypcję arii Casta diva z Normy Vinzenza Bellinniego i inspirowany melodyką tej arii Nokturn g-moll z opusu 37. Recital artysty zwieńczy błyskotliwa i arcytrudna Parafraza koncertowa na tematy z „Rigoletta” Verdiego Ferenca Liszta. Muzyka uczniów Elsnera zabrzmi na fortepianie historycznym.

Księga Kondolencyjna poświęcona pamięci Elżbiety Pendereckiej

Następny

VII Festiwal romantycznych kompozycji: Elsner i jego następcy – Salon Chopina

Następny