VI Festiwal romantycznych kompozycji – zapowiedź koncertu inauguracyjnego 30.08.2024

Józef Wieniawski – młodszy o dwa lata brat sławnego skrzypka Henryka – był cenionym pianistą, pedagogiem i kompozytorem. Od najmłodszych lat występował również jako kameralista, koncertując z bratem i czołowymi europejskimi wirtuozami. Ukończył Paryskie Konserwatorium z najwyższym wyróżnieniem, potem doskonalił umiejętności muzyczne u Ferenca Liszta w Weimarze i rozwijał swój warsztat kompozytorski pod kierunkiem Adolfa B. Marxa w Berlinie. W jego utworach – dziś na nowo odczytywanych i przywracanych kulturze muzycznej – dostrzegamy francuską wrażliwość na barwę brzmienia i niemiecką dyscyplinę w budowaniu formy.

Trio G-dur op. 40 na skrzypce, wiolonczele i fortepian wydane zostało w Brukseli w 1885 roku, gdzie Józef Wieniawski osiadł pod koniec lat 70-tych XIX wieku i piastował stanowisko profesora fortepianu w konserwatorium, jednocześnie kontynuując bogatą działalność koncertową i animując życie muzyczne tego miasta. Trio komponowane było najprawdopodobniej z myślą o sobie jako wykonawcy partii fortepianu, która w utworze – tak jak pozostałym instrumentom – stawia wysokie wymagania wykonawcze. Czteroczęściowy cykl zbudowany został zgodnie z normami epoki: z częścią wolną na miejscu drugim, scherzem – na trzecim, które okolone są częściami o formie sonatowej. Wzmożony pierwiastek wirtuozowski dzieła jest doskonale zrównoważony wysokimi walorami wyrazowymi. W panoramie muzyki polskiej XIX wieku, obok Tria g-moll Chopina, należy do jednych z najlepszych kompozycji tego gatunku.

Program koncertu inaugurującego VI Festiwal romantycznych kompozycji – Elsner i jego następcy wypełnią: przywracane do życia koncertowego Trio G-dur op. 40 Józefa Wieniawskjego i Trio g-moll op. 6 Fryderyka Chopina – młodzieńcza kompozycja pisana podczas studiów u Józefa Elsnera i ukończona wiosną roku 1828, lecz posiadająca rysy wielkiej indywidualności swego twórcy. Program wieczoru dopełni transkrypcja wspaniałej Chaconny in memoriam Giovanni Paolo II (2005) Krzysztofa Pendereckiego, wchodzącej w skład Polskiego Requiem, w transkrypcji na triowy skład instrumentalny jego ucznia, południowokoreańskiego kompozytora Jeajoona Ryu. Wykonawcami koncertu są skrzypaczka Maria Machowska, wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz i pianista Łukasz Krupiński.