Penderecki, Beethoven, Brahms

Czas sprzyja koncertom kameralnym, a przecież złaknieni jesteśmy potęgi symfonicznego brzmienia. Znajdziemy tego wszystkiego po trochu w programie koncertu, który otworzy tegoroczny Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Nie fanfara go rozpocznie, ale melancholijny, przechodzący w dziewięć kunsztownych wariacji temat „Chaconne per archi” Krzysztofa Pendereckiego, najpóźniej powstałego ogniwa słynnego „Polskiego Requiem”. Kompozytor napisał ją w reakcji na śmierć papieża Jana Pawła II w 2005 roku.

Elegijny charakter ma też „Adagio” I Kwartetu smyczkowego F-dur op. 59 Ludwiga van Beethovena, które zabrzmi w opracowanej przez Bretta Deana wersji na orkiestrę smyczkową.

W I Symfonii c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa odzywają się tony tragiczne, ale siła geniuszu kompozytora sprawia, że serca wypełniają się nadzieją. W dziele tym dostrzeżono po raz pierwszy duchowe pokrewieństwa Brahmsa z Beethovenem.

Orkiestrą Filharmonii Narodowej dyryguje Andrzej Boreyko.

 

Sobota, 10 października, 19:30, Filharmonia Narodowa