Maria Machowska

Karierę muzyczną rozpoczęła już w wieku siedmiu lat. Doceniania przez jury prestiżowych plebiscytów m.in. Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego.

marysia8Urodziła się w 1987 r. w Warszawie. Nad jej nauką czuwali tacy profesorowie jak Mirosław Ławrynowicz, Marek Zebura, a także Konstanty Andrzej Kulka. To pod jego opieką ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.

Jest laureatką wielu nagród. W 2003 r. wyróżniono ją III nagrodą na Międzynarodowym Konkursie im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Rok później zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Niccolo Paganiniego we Wrocławiu. Kolejne laury zdobyła w 2006 r. Wśród nich znalazła się V nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, a także Nagroda Specjalna przyznana przez Jury pod honorowym przewodnictwem Gidona Kremera na Międzynarodowym Konkursie im. Leopolda Mozarta w Augsburgu. W latach 2007 i 2012 artystka została wyróżniona programem stypendialnym „Młoda Polska”.

Bardzo wcześnie rozpoczęła karierę sceniczną. Już w wieku ośmiu lat wystąpiła dla papieża Jana Pawła II w Auli Klementyńskiej Watykanu. Koncertowała z najtrudniejszym skrzypcowym repertuarem w wielu krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Japonii, Chinach i Izraelu. Swój talent miała okazję zaprezentować w takich słynnych salach jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Disney Hall w Los Angeles, Wielka Sala Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie a także konserwatoria w Salzburgu, Bernie, Lozannie, Genewie, Bazylei, Locarno, Wiedniu i Madrycie.

Znaczący wpływ na rozwój artystki miała współpraca w charakterze solistki, kameralistki i koncertmistrza z tak wybitnymi postaciami świata muzycznego jak Martha Argerich, Augustin Dumay, Ida Haendel, Jacek Kaspszyk, Konstanty Andrzej Kulka, Wolfgang Marschner, Marc Minkowski, Krzysztof Penderecki, czy Eduard Schmieder.

Jako solistka współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami m.in. Jerzym Maksymiukiem, Janem Krenzem, Jean- Jacques'iem Kantorowem, Enrique Batizem, Jackiem Kaspszykiem oraz Tadeuszem Strugałą. Koncertowała także pod batutą Wojciecha Rajskiego, Tadeusza Wojciechowskiego, Sauliusa Sondeckisa oraz Nikolaia Diadiura, Łukasza Borowicza, i Jerzego Swobody. Bardzo ważna była dla niej także praca z Tomaszem Bugajem, Michałem Dworzyńskim, Miguelem Gomezem Martinezem, Danielem Raiskinem, Joelem Sachsem, Massimiliano Caldim, a także Georgiem Tchitchinadze.

Niezwykłym doświadczeniem artystycznym było tournee po Europie z Maximem Vengerovem w roli solisty, podczas którego artystka poprowadziła od pulpitu Polską Orkiestrę Kameralną, występując w najsłynniejszych salach koncertowych w Europie oraz Azji m.in. Berliner Philharmonie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Barbican Center w Londynie, Victoria Hall w Genewie, Seoul Arts Center w Seulu, Suntory Hall w Tokyo, National Theatre & Concert Hall w Tajpej. Artystka regularnie występuje również w Polsce. Koncertowała z orkiestrami większości filharmonii, w tym m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz Polską Orkiestrą Radiową. W 2003 r. z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki wykonała w duecie z Vadimem Brodskim Navarrę Pablo Sarasatego. Koncert odbył się w Filharmonii Narodowej i był transmitowany na żywo przez Telewizję Polską.

Jest zapraszana jako solistka i kameralistka na festiwale zarówno w Polsce, jak i za granicą. Występowała m.in. na  La Folle Journee, I Palpiti Festival of International Laureates, jak również na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki w Zielonej Górze, a także Festiwalu Wiolinistycznym im. Bronisława Hubermana.

Artystka przygotowała nagrania dla telewizji polskiej, japońskiej, niemieckiej, francuskiej i szwajcarskiej. Nagrywała dla takich wytwórni jak DUX, CD Accord czy Acte Prealable. Jej nagrania znalazły się na płycie autorskiej Barbary Kaszuby i na płytach będących kroniką Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego. W 2014 r. wzięła udział w nagraniu płyty z utworami kameralnymi Krzysztofa Pendereckiego dla DUX. Płyta otrzymała prestiżową nagrodę Editor's Choice miesięcznika Gramophone.

W 2008 r. została koncertmistrzem Orkiestry Sinfonia Varsovia. Wielokrotnie współpracowała jako gościnny koncertmistrz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. W sezonie 2014/2015 objęła funkcję koncertmistrza Orkiestry Filharmonii Narodowej.

W październiku 2013 r. objęła stanowiska asystenta w klasie skrzypiec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Prowadzi także studia orkiestrowe.

Maria Machowska jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena

25. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny