Tomasz Konieczny

Sensacyjnym sukcesem odniesionym przez artystę w partii Alberyka w Operze Wiedeńskiej, a także uznaniem, jakie zdobył jego Jochanaan i Wotan/Wędrowiec, Tomasz Konieczny potwierdził swoje miejsce w gronie najznakomitszych bas-barytonów swojego pokolenia. Poza rolami Alberyka i Wotana w Pierścieniu Nibelunga, Wiedeńczycy zaprosili Koniecznego, by zaśpiewał Mandrykę (Arabella), Jacka Rance’a (Dziewczyna ze Złotego Zachodu), Amfortasa (Parsifal), Holendra, Cardillaca i Pizarra (Fidelio).

Tomasz Konieczny urodził się w Łodzi, gdzie studiował aktorstwo w PWSFTviT. Debiutował jako aktor w Pierścionku z Orłem w Koronie Andrzeja Wajdy, a następnie występował jako aktor (a także podejmował się reżyserii) w licznych produkcjach filmowych, telewizyjnych i teatralnych w Polsce. W tym czasie rozpoczął studia w klasie śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a następnie w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera u prof. Christiana Elssnera w Dreźnie.

W 1998 roku zdobył nagrodę podczas XXXIII Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlowych Warach.

W 2012 roku wystąpił podczas Festiwalu Salzburskiego jako Stolzius w Żołnierzach B.A. Zimmermanna, w 2014 roku jako Komandor (Don Giovanni), a rok później jako Pizarro (Fidelio).

Repertuar artysty obejmuje partie Oresta (Elektra), Pimena (Borys Godunow), Amfortasa (Parsifal), Jochanaana (Salome), Mandryki (Arabella), Alberyka (Złoto Renu, Zygfryd, Zmierzch bogów), Wotana (Złoto Renu, Walkiria), Wędrowca (Zygfryd), Holendra (Latający Holender), Kurwenala (Tristan i Izolda) oraz Pizarra wykonywane na scenach Monachium, Berlina, Wiednia, Düsseldorfu, Waszyngtonu, Pragi i Warszawy. Ponadto artysta niedawno ogłosił plany wystąpienia w Lohengrinie w Dreźnie i Paryżu, w Fideliu w Monachium oraz w Miłości Danae w Salzburgu.

Dzięki barwie głosu oraz prezencji scenicznej Tomasz Konieczny jest również poszukiwanym wykonawcą partii koncertowych. Przygotowany przezeń repertuar obejmuje Pasję wg św. Mateusza i Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha, Mesjasza Haendla i Eljasza Mendelssohna, Requiem Mozarta, jak również Verdiego i Dvořáka, Dziewiątą Symfonię Beethovena, Stabat Mater Dvořáka, Kosmogonię, Pasję wg św. Łukasza i Siedem Bram Jerozolimy Pendereckiego oraz Messa da Requiem Maciejewskiego.